Bibliotek >> Bygglagstiftningen
Bygglagstiftningen
- PLAN- OCH BYGGLAGEN
- PLAN- OCH BYGGFÖRORDNINGEN
- FÖRORDNING OM KLIMATDEKLARATION AV BYGGNADER
- JORDABALKEN
Syftet med bygglagstiftningen är med hänsyn till den enskilda människans frihet, att främja en samhällsutveckling med jämlika och goda sociala
levnadsförhållanden samt att upprätthålla en god och långsiktigt hållbar livsmiljö för dagens människor och för kommande generationer. Det är en
kommunal angelägenhet att planlägga användningen av mark och vatten enligt denna lag. (1§ och 2§, 1 kap. Plan- och bygglagen)
Gestaltad livsmiljö är ett uttryck som har börjat att användas, som det beskrivs ”inom ramen för plan- och bygglagen, PBL”. Det innebär
att kommunerna har ett tydligt mandat att driva och besluta i grundläggande frågor för vår livsmiljö.
Läs mer under Boverkets länk: Gestaltad livsmiljö och PBL
Tillsyn bygglagstiftningen
Byggnadsnämndens tillsyn omfattar i huvudsak de formella bestämmelserna i lovprocessen, byggprocessen och bruksskedet samt de materiella bestämmelserna
vid lov och byggande. I byggnadsnämndens tillsyn ingår också att bevaka att den utformning och de tekniska egenskaper som det ställdes krav på när ett
byggnadsverk uppfördes i huvudsak bevaras under byggnadsverkets livslängd. Med formella bestämmelser menas till exempel att en åtgärd inte får påbörjas utan
startbesked, att lämna in utlåtande inför slutsamråd och att utföra obligatorisk funktionskontroll av ventilationssystem. Med materiella bestämmelser menas krav
som ställs på åtgärden som sådan till exempel utformningskrav, tekniska egenskapskrav, underhållskrav och krav på undanröjande av enkelt avhjälpta hinder.
Byggnadsnämnden är skyldig att pröva förutsättningarna för och behovet av att ingripa eller besluta om en påföljd så snart det finns anledning att anta att någon
inte har följt lag, förordning, föreskrifter, domar eller andra beslut som har meddelats med stöd av lagen. När det finns anledning att anta att det skett en avvikelse
måste byggnadsnämnden alltså pröva om det finns skäl att ingripa. Byggnadsnämnden har inte någon laglig möjlighet att avstå från en sådan prövning. Det gäller
oavsett om frågan kommit upp på grund av en anmälan utifrån eller om byggnadsnämnden själv uppmärksammat att någon eventuellt inte har följt gällande
bestämmelser, domar eller beslut.
Tillsynsvägledning
För arbetet med tillsynsvägledning ska Boverket och varje länsstyrelse ha treåriga planer som vid behov revideras och nästa treårsplan omfattar åren 2020 – 2022.
Planen grundar sig på de behov av tillsynsvägledning som har framkommit i olika sammanhang. I planen beaktas Tillsyns- och föreskriftrådets beskrivning
av de fem egenskaper som karaktäriserar god tillsynsvägledning, dvs att tillsynsvägledningen ska vara 1) planerad, 2) koordinerad, 3) tydlig, 4) kommunikativ
och 5) tillgänglig. Det övergripande syftet med Boverkets och länsstyrelsernas tillsynsvägledning till byggnadsnämnderna är att skapa bättre förutsättningar fö
r en likvärdig och effektiv tillsyn samt skapa följsamhet till lagstiftningen. Det ska i förlängningen medverka till ett bättre slutresultat i den byggda miljön.
Länk: Boverkets rapport 2020:15 Plan för tillsynsvägledning 2020 – 2022
Det övergripande syftet med Boverkets och länsstyrelsernas tillsynsvägledning till byggnadsnämnderna är att skapa bättre förutsättningar för en likvärdig och
effektiv tillsyn samt skapa följsamhet till lagstiftningen. Det ska i förlängningen medverka till ett bättre slutresultat i den byggda miljön. Byggnadsnämnden har
tillsyn över att byggherren fullgör sina skyldigheter enligt plan- och bygglagen, PBL, och dess föreskrifter. Utöver detta ingår det i byggnadsnämndens ansvar att ha
tillsyn över att ägare tar sitt ansvar att underhålla sina byggnader med mera samt att funktionskontrollanter och kontrollansvariga sköter sina uppgifter enligt lagen.
Länk Boverket: Byggnadsnämndens tillsynsansvar
Boverket och länsstyrelserna ska aktivt verka för samordning och samverkan i tillsynsvägledningen till byggnadsnämnderna. Tillsynsvägledningen
ska ges genom råd och stöd. Underlag och utgångspunkt för länsstyrelsens tillsynsvägledning kan vara:
¤ omfattningen av byggnadsnämndens tillsyn och förhållandet mellan egeninitierad tillsyn och tillsyn efter anmälan,
¤ hur tillsynsarbetet är organiserat,
¤ om byggnadsnämnden har någon tillsynsplan eller om tillsynsarbetet ingår i något annat styrdokument,
¤ om det är några bestämmelser eller krav som byggnadsnämnden särskilt följer upp och om det finns sådant som har låg prioritet,
¤ hur byggnadsnämnden väljer vilka objekt som tillsynen ska riktas mot och vad tillsynen ska omfatta,
¤ hur byggnadsnämnden agerar när avsteg från bestämmelser och krav konstaterats,
¤ vilka fel och brister man upptäcker och om det finns några typer av fel som är vanligt förekommande,
¤ hur byggnadsnämnden själv, tjänstemän och politiker, bedömer att tillsynen fungerar, och
¤ hur man önskar att länsstyrelsens vägledning utformas och vad den bör fokusera på.
Länk: Boverket – Tillsynsvägledning
Boverket prioriterar under 2020 att; närvara på länsstyrelseträffar, genomföra en webbaserad utbildning om tillsyn riktad till byggnadsnämnderna, förbereda en
workshop tillsammans med länsstyrelserna och ett urval av landets byggnadsnämnder med syfte att påbörja ett arbete med att ta fram vägledning på,
Kunskapsbanken om praktiskt tillsynsarbete: PBL_kunskapsbanken
Övriga länkar på Boverkets hemsida
Vad innebär byggnadsnämndens tillsynsansvar
Vem byggnadsnämndens tillsyn utövas mot
Tillsyn utövas inte mot byggnadsnämndens arbete
Hur mycket tillsyn ska byggnadsnämnden utöva
Krav på uppföljning och utvärdering av tillsynsarbete
Vilken kompetens behöver byggnadsnämnden för tillsynsarbete
Tillsynsarbete kan utföras av en annan kommun